top of page
חיפוש

מדד השה"ם #1

המדד עצמו בנוי משלושה מרכיבים, שימושיות, הנאה ומראה עליהם אפרט מטה. כל אחד מן המדדים מקבל ציון בין 1 ל 6 והציון המשוקלל נע בין 3 ל18, למי שלא זיהה כבר לבד, יש כאן קריצה למשחק התפקידים מבוכים ודרקונים בו תכונות הדמויות נעות על סולם זהה.

ש שימושיות – במדד הזה אני משקף כמה אני חושב שהמוצר "יראה שולחן" כמה פעמים אני אפתח את הספר בזמן משחק או בהכנות אליו, כמה פעמים אציב את המיניאטורה, המסך או העזר על השולחן. האם הספר ערוך וכתוב בצורה שמקילה עלי למצוא את מה שאני מחפש והאם נוח להשתמש בו.


ה הנאה – במדד הזה אני משקף את ההנאה הצרופה שלי מהמוצר. האם כיף לי פשוט לשבת ולקרוא את התוכן שכתוב בספר, לא כמשהו שימושי, אלא כקריאה לשם הקריאה. האם הוא סוחף אותי ומעשיר אותי ומאפשר לי לשקוע לתוכו- בין אם אעשה בו שימוש בסוף או לא. האם הוא מצית בי עניין ומעיר את הדמיון שלי.


מ מראה – במדד הזה אני משקף כמה המוצר יפה, האם הוא שופע באומנות מקורית וצבעונית, האם הוא עשוי מחומרים שפשוט כיף להחזיק ביד, האם הוא אסטטי ומעוצב טוב, האם אני יכול לשים אותו על מדף וכל מי שיכנס לחדר ישתאה למראהו.


שלושת המדדים האלו הם המדדים שהכי חשובים לי כשאני בוחן מוצר משחקי תפקידים, הם לא בהכרח המדדים שחשובים לכם, אבל אני מפרט ככל האפשר מה המרכיבים השונים של כל מדד ומקווה שתוכלו למצוא בהם את הדברים שאתם מחפשים או מתחברים אליהם.

אני תמיד אשמח לענות לשאלות הבהרה על מרכיב כזה או אחר ותמיד אשמח להרחיב את השיח סביב המוצרים השונים אז תרגישו חופשי לשאול. והרי לפניכם הביקורת המלאה הראשונה שלי. The Ultimate Micro-RPG book

James D'amato

ספר המכיל 40 משחקי תפקידים קטנים המיועדים לערב אחד בלבד, חד"פ בשפה "המקצועית".

 

שימושיות

הנאה

מראה

 

במשחקי תפקידים אנחנו אוהבים סאגות ארוכות, הרפתקאות שמתפרסות על פני חודשים ושנים, שלוקחות את הדמויות שלנו מצידה האחת של היבשת לשניה, או מלוות אותן במסעות בין גלקסיות. אבל מה קורה כשמישהו פתאום לא יכול להגיע למפגש, כשהמנחה פתאום חולה, או שאין שש שעות פנוית לסשן עמוס בכל טוב? עבור המצבים האלו יש לנו את החד"פים, משחקים קצרים, שנועדו לעבור במפגש בודד של כמה שעות. מיקרו משחקי תפקידים כמו אלו שמובאים בספר שערך ג'יימס ד'אמאטו מושלמים למפגש בודד שכזה, כשיש מצב רוח למשהו קצת אחר, ספונטני, משהו שקצת שובר את השגרה הרגילה של המשחק האהוב או דרך להכיר את התחביב לחברים חדשים מבלי שיצטרכו להשקיע שעות בקריאת היסטוריה של עולם ובניית רקע לדמות עד הדור העשירי אחורה.


שימושיות


אחד הדברים שהכי אהבתי בספר הזה היא ההקדמה שלו. במקרים רבים בספרי משחקי תפקידים ההקדמה היא משהו שמרפרפים עליו בקצרה, אותו הסבר מוכר על מה הם משחקי תפקידים, באילו קוביות משתמשים ונסיון כושל של העורך או הכותב להיות משעשעים. בספר הזה ג'יימס ד'אמאטו עושה עבודה נהדרת בהצגת התחביב, בפניה לשחקנים חדשים ווותיקים כאחד, ובהכנת הקורא למפגש עם הספר. הוא שם דגש על בטיחות וביטחון בזמן המשחק, נושא שמקבל יותר תשומת לב בשנים האחרונות ומסביר אותו בצורה ברורה ובאופן לא מוטה.

 

כל משחק בספר מקבל מספר מילות תיוג המאפשרות לקורא ללמוד עליו מידע רב לפני קריאתו על מנת להחליט אם הוא מתאים לאותו ערב משחק, מספר שחקנים, זמן משחק משוער, רמת מורכבות, חומרים נדרשים, ומטרת הדמויות במשחק. בנוסף, עבור כל משחק נכתב מה הסוגה שלו, הטון, צורת ההנחיה ומילות מפתח נוספות. 


כמישהו שנפגש עם הרבה שחקנים שונים ונהנה מאוד ממשחקי חד"פ אני רואה את עצמי עושה שימוש נרחב בספר הזה בעתיד הקרוב, לאחר שקראתי כבר את רוב המשחקים המופיעים בו אני כבר מחכה לשחק ולהנחות את רובם הגדול.


אחת הבעיות היחידות שלי עם הספר היא שחלק מהמשחקים מרגישים לא אפויים- חסרים בהם מעט הסברים או שהמלל יכול היה להיות יותר ברור. שיהיה ברור- הם עדיין שחיקים לחלוטין, אבל לתחושתי המחברים היו בלחץ זמן או מיהרו מסיבה אחרת להגיש את המשחק והחיפזון פגע באיכותו. החסרון השולי הקטן הנוסף הוא כמה הוא יראה שולחן- זה כאמור ספר שבגדול נועד אך ורק לחד"פ, ולא למפגשים הרגילים של ההרפתקה המתמשכת. למה בגדול? כי עדיין אפשר לקחת ממנו משהו גם למפגשים הרגילים, וכבר ארחיב על כך.


הנאה

התוכן בספר עשיר כל כך ומגוון כל כך שזה תענוג פשוט לשבת ולקרוא משחק אחר משחק ולדמיין כיצד חברים שונים שלי היו מגלמים תפקידים שונים בכל אחד מהם. כל אחד מהמשחקים מעורר את הדמיון אל המקומות אליו הוא יכול לקחת את הדינמיקה סביב השולחן.


כל משחק שקראתי הצית במוחי רעיונות לדברים שאוכל ליישם גם במשחקי תפקידים אחרים בהם אני משחק ומנחה, סוג שונה של אווירה שאוכל לייצר או מכניקות מעניינות שאוכל להביא לשולחן ולהתאים למשחקים האחרים, גם אם זאת לא המטרה של הספר זה משחק מחשבתי מהנה ביותר.


מראה

במבט ראשון התאהבתי בספר, הוא היה הרבה יותר צבעוני ומושקע ממה שדמיינתי. כל אחד מהמשחקים מעוצב בצורה אחרת התואמת את התמה שלו, עד רמת הפונטים והרקעים. הספר גדול, ובעל טקסט מרווח ויפה שמקל על הקריאה בו, בוודאי כאשר מספר אנשים צריכים לקרוא בו יחד. ישנה אפילו אפשרות לתלוש את הדף של המשחק בו אתם משחקים, למרות שאני לא רואה את עצמי עושה את זה אף פעם. מי הורס ספר כל כך יפה וקורע אותו?


לא היה מזיק לו היו מעט יותר איורים ספציפים לכל הרפתקה בספר על מנת לחזק את האווירה של כל משחק אבל זה שולי יחסית, האומנות והעיצוב מבצעים את התפקיד שלהם בצורה טובה ועוזרים להבחנה בין משחק למשחק. 

מילות סיכום


הספר האולטימטיבי למיקרו משחקי תפקידים הוא כלי נהדר להכרת התחביב לשחקנים חדשים. יש בו באמת משהו שיתאים כמעט לכל אחד או אחת, משחקים לשני שחקנים או קבוצה גדולה, משחקים רציניים, הומוריסטים או פשוט שטותיים, משחקים בעולמות פנטזיה, בחלל החיצון, על מגרש הכדורסל או במערב הפרוע. הוא קל לניווט ונגיש גם לשחקנים עם פחות נסיון. לא היה מזיק מעט יותר הסבר או הוראות ברורות יותר לחלק מהמשחקים בו אבל ברוב רובם של המשחקים אפשר לקפוץ ישר למים ולנתחיל לשחק תך מספר דקות. הוא לא מושלם, הוא לא יחליף כנראה את ההרפתקה הקבועה שלכם, אבל הוא בהחלט יספק לכם ערבים רבים של הנאה, צחוק ומחשבה. אם אתם אוהבים מיקרו משחקים וחד"פים, לא הייתי מוותר עליו.

 

המון תודה לנעמה על אומנות המדד המקורית עקבו אחריה באינסטגרם כאן

 

נ.ב

רוצים לתמוך בבלוג? רוצים לקרוא התרשמויות וביקורות נוספות? רוצים לעזור לי לשים את ידיי על כותרים נוספים? יש דרך פשוטה לעשות זאת. הזמינו את הכותר מהביקורת דרך הלינק המצורף מטה ואחוז קטן מהרכישה שלכם יעזור לתמוך בבלוג! רוב תודות!

(paid link)



131 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page